Tieto siitä, että Päivi Räsänen sai syytteen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, sai minut tutkimaan jälleen Raamattua. Minulla on puhelimessa ja tabletilla Piplia, josta löytyy koko Raamattu. Opiskelin yliopistossa aieopintojen verran teologiaa. Jos olisin työkykyinen ja olisin saanut Pro Gradun valmiiksi, voisin opettaa uskontoa. Etsin Piplia/Raamatusta haulla kohdan, jossa Paavali opettaa, että naisen tulisi vaieta eikä opettaa. Se oli 1. Tim. 2:12. 1. Tim. 2:9 kertoo, että Paavalin mielestä naisella ei saisi olla tukkalaitteita, kultakoruja tai kalliita vaatteita. Naisen kaunistus on siveys ja nöyrys. 

Itselle feminismi on tärkeä aate. En saisi tehdä näitä asioita, mitä nyt teen, ilman feminismiä. Jotkut luulevat, että se on miesvihaa, mutta eihän se sitä ole. Helsingin Sanomissa oli myös juttu Vivien Gornickista ja kirjasta Kiinni toisissamme. Otin sen lukulistsalle. Se on omaelämäkerta ja se kertoo Gornickin vaikeasta suhteesta äitiinsä. 

Tässä ihmissuhteessa, joka minulla on nyt, saan olla vapaa. Avopuolisokin on opiskellut yliopistossa naistutkimusta. Minulla se on tutkintotodistuksessa ( yhteiskuntatieteiden kandidaatti ) nimikkeellä sukupuolentutkimus. Ilman feminismiä minun pitäisi elää puolisoani varten, omaa elämää ei olisi. Tällä hetkellä oman elämän muodostaa opiskelu avoimessa yliopistossa, joka täydentää varsinaista tutkintoa. 

Mielestäni Raamattua pitää osata lukea. Se on avautunut, kun on ollut elämänkokemusta. Raamatun kieli ottaa pauloihinsa. Olen jättänyt iltarukouksen pois ja mietiskelen silloin elämää sinänsä, biologiaa. Teologia ei ollut pääaineeni, filosofia oli ja nyt keskityn avoimessa yliopistossa suomen kieleen, kirjallisuuteen ja kirjoittamiseen. Olen myös tehnyt opettajan pedagogiset opinnot. 

Agree%20With%20Me.jpg